Dövlətin yarandığı gündən
vergilər iqtisadi münasibətlərin mühüm həlqəsini təşkil etmişdir. Müasir
sivilizasiyalı cəmiyyətlərdə vergilər dövlətin gəlirlərinin əsas hissəsini
təşkil edir.
Dövlətin təşkilinin ilkin mərhələsində vergitutmanın ilkin forması qurban gətirmə olmuşdur. Qurban verilməsi əslində könüllü olmasına baxmayaraq qeyri-rəsmi olaraq məcburi xarakter daşımışdır. İlk mütəşəkkil vergi sistemlərindən biri Qədim Romanın vergi sistemi hesab edilir. Roma vətəndaşları öz əmlaklarına və ailə vəziyyətlərinə görə təqdim etdikləri ərizə əsasında vergiyə cəlb olunurdular. Hazırda ərizənin bu formasını bəyannamələr təşkil edir. E.ə. IV-III əsrlərdə Roma dövləti inkişaf etdikcə yeni koloniyalar yaranırdı ki, bunun da əsasını kommunal təsərrüfat təşkil
Roma dövlətinin maliyyə təsərrüfatının yenidən təşkili imperator Avqust Oktavianın (e.ə. 63-cü il -eramızın 14-cü ili) əsas vəzifələrindən biri idi. O bütün əyalətlərdə vergitutmanın həyata keçirilməsinə nəzarət məqsədilə maliyyə təşkilatlarını yaratdı. Onun həyata keçirdiyi islahatlar nəticəsində tribut adlı pul şəklində ödənilən ilk ümumi vergi yarandı.
Roma imperiyasında birbaşa vergilərlə yanaşı dolayı vergilər də mövcud idi. Qədim Romada vergilər arasında ən mühümləri bunlar idi: 1%-li dövriyyə vergisi, 4%-li qul satışından alınan xüsusi dövriyyə vergisi, bazar qiyməti ilə qulların azad olunmasından alınan 5%-li vergi, 5%-li vərəsəlik vergisi və s.
O dövrdə Avropa ölkələrində ən geniş yayılmış vergi növləri torpaq vergisi, tikililərə görə vergi, can vergisi və ya adam başına vergi, aksizlər, gömrük rüsumları, kommunal və ya yerli vergilər idi.
Dövlətin təşkilinin ilkin mərhələsində vergitutmanın ilkin forması qurban gətirmə olmuşdur. Qurban verilməsi əslində könüllü olmasına baxmayaraq qeyri-rəsmi olaraq məcburi xarakter daşımışdır. İlk mütəşəkkil vergi sistemlərindən biri Qədim Romanın vergi sistemi hesab edilir. Roma vətəndaşları öz əmlaklarına və ailə vəziyyətlərinə görə təqdim etdikləri ərizə əsasında vergiyə cəlb olunurdular. Hazırda ərizənin bu formasını bəyannamələr təşkil edir. E.ə. IV-III əsrlərdə Roma dövləti inkişaf etdikcə yeni koloniyalar yaranırdı ki, bunun da əsasını kommunal təsərrüfat təşkil
Roma dövlətinin maliyyə təsərrüfatının yenidən təşkili imperator Avqust Oktavianın (e.ə. 63-cü il -eramızın 14-cü ili) əsas vəzifələrindən biri idi. O bütün əyalətlərdə vergitutmanın həyata keçirilməsinə nəzarət məqsədilə maliyyə təşkilatlarını yaratdı. Onun həyata keçirdiyi islahatlar nəticəsində tribut adlı pul şəklində ödənilən ilk ümumi vergi yarandı.
Roma imperiyasında birbaşa vergilərlə yanaşı dolayı vergilər də mövcud idi. Qədim Romada vergilər arasında ən mühümləri bunlar idi: 1%-li dövriyyə vergisi, 4%-li qul satışından alınan xüsusi dövriyyə vergisi, bazar qiyməti ilə qulların azad olunmasından alınan 5%-li vergi, 5%-li vərəsəlik vergisi və s.
O dövrdə Avropa ölkələrində ən geniş yayılmış vergi növləri torpaq vergisi, tikililərə görə vergi, can vergisi və ya adam başına vergi, aksizlər, gömrük rüsumları, kommunal və ya yerli vergilər idi.
Ən qədim və geniş yayılmış vergilərdən biri tikililərdən tutulan vergi idi. Tüstü vergisi adı altında bu vergi növü XX əsrə qədər mövcud olmuşdur. Orta əsrlərdə İngiltərədə tikililərdən onlardan çıxan tüstünün sayına görə 2 şillinq vergi tutulardı.
Can vergisi və ya adambaşına düşən vergiyə torpaq və ya mülk sahibi olmayanlar cəlb olunurdu. Roma istilası dövründə Avropada dullar və yetimlər bu vergini ödəməkdən azad idilər. Həddi - buluğa çatmayanlar üçün vergini valideynləri, təhkimli kəndlilər üçün isə feodallar ödəyirdilər.
III-IV əsrin I yarısında bütün Sasani
dövlətində olduğu kimi Adurbadaqanda da (Azərbaycan nəzərdə tutulur) əhali
sinfi strukturuna görə dörd zümrəyə bölünürdü: 1) kahinlər, 2) döyuşçülər, 3)
katiblər, 4) vergi verənlər.
Vergi verənlər zümrəsi özündə bütün zəhmətkeş əhalini–əkinçiləri, sənətkarları, eləcə də ticarətlə məşğul olanları birləşdirirdi. Bütün vergi verən zümrənin başında vastarioşan-salar dururdu.
Vergi və mükəlləfiyyətlər içərisində ən mühümü qazidağ, maraq və xarq idi. I Xosrovun vergi islahatından sonra qazidağ termini ''can vergisi'' mənasında işlənib. Əvvəllər ümumiyyətlə, vergi mənasında olan ''xaraq'' termini də elə həmin dövrdə (III-IV əsrlər) torpaq vergisinə aid edilib.
Vergilərin başçısı olan xarqbed–Sasani dövlətinin idarə aparatında yüksək mövqe tuturdu.
Vergi verənlər zümrəsi özündə bütün zəhmətkeş əhalini–əkinçiləri, sənətkarları, eləcə də ticarətlə məşğul olanları birləşdirirdi. Bütün vergi verən zümrənin başında vastarioşan-salar dururdu.
Vergi və mükəlləfiyyətlər içərisində ən mühümü qazidağ, maraq və xarq idi. I Xosrovun vergi islahatından sonra qazidağ termini ''can vergisi'' mənasında işlənib. Əvvəllər ümumiyyətlə, vergi mənasında olan ''xaraq'' termini də elə həmin dövrdə (III-IV əsrlər) torpaq vergisinə aid edilib.
Vergilərin başçısı olan xarqbed–Sasani dövlətinin idarə aparatında yüksək mövqe tuturdu.
I Xosrovun dövründə üzərinə vergi qoyulmuş
torpaqlar siyahıya alınırdı. Torpaq siyahısı hələ Kavadın dövründə tutulmağa
başlanmış, oğlu I Xosrovun zamanında başa çatdırılmışdır. Vergi vahidi 1/10
hektara bərabər olan qarib sayılmağa başladı. Torpaq vergisinin
miqdarı əkilən bitkinin xarakterindən asılı olaraq müxtəlif idi. Məsələn, bir
qarib buğda və ya arpa sahəsində bir drahma, bir qarib üzümlükdən 8 drahma, bir
qarib qarayonca sahəsində 7 drahma alınırdı. Dörd xurma palmasından və altı
zeytun ağacından isə 1 drahma vergi tutulurdu.
Əsasən silah gücənə ələ keçirilmiş
şimallı-cənublu Azərbaycanın tabe edilmiş əhalisi ilə qarşılıqlı münasibətlər
işğalçılarla yerli əhali arasında bağlanmış müqavilələrlə tənzimlənirdi. Hər
bir belə müqavilə başqa şərtlərlə yanaşı, birdəfəlik və illik vergilərin
ödənilməsi təəhhüdü haqqında maddəni də nəzərdə tutur, yerli əhaliyə məxsus
torpaqları onun ixtiyarında saxlayırdı. Zimmi, yəni başqa dinə mənsub
yerli adam statusunu qazanmış bu sahibkarlar müsəlman icmasının himayəsində
qalır, torpaq vergisi – xəraclayanaşı, qeyri-müsəlmanların verdiyi can
vergisi – cizyəni də ödəyirdilər.
Xəlifə Hişam dövründə (724-743), ərəblərin
Azərbaycan və Arrandakı vergi siyasəti köklü dəyişikliyə məruz qaldı: buradakı
Əməvi hakimləri cizyəni xəzinəyə böyük gəlir gətirən vergilərdən biri kimi
fərqləndirməyə başladılar.
Torpaq vergisi və can vergisindən əlavə
aşağıdakı vergilər alınırdı: xüms – mülkiyyətdən və əmlakdan alınan,
gəlirin 1/5 bərabər olan vergi; zəkat–yoxsulların xeyrinə varlı
müsəlmanların əmlakından tutulan vergi; zəkat əl-fitr–orucluğun başa çatması
münasibətilə verilən pay–fitrə; sədəqə–yoxsullara verilən ianə; uşr–məhsulun
1/10 bərabər vergi.
Xüms – pul və ya
natura şəklində dinc yolla ələ keçirilmiş əmlakdan, əmək haqqından, mədən və
dəfinələrdən, kafir və ya zimminin müsəlmandan satın aldığı torpaqdan, əsirlər
də daxil olmaqla hərbi qənimətlərdən alınırdı. Dəyəri ailənin illik xərcindən artıq
olan əmlak satın alındıqda və ya müxtəlif peşə sahiblərinin gəlirləri illik məxaricdən
çox olanda xüms ödənilməli idi.
Zəkat – ildə bir dəfə alınırdı; bu vergi dənli bitkilər (düyü və lobyadan başqa), giləmeyvələr, daş-qaş və ev heyvanları üzərinə qoyulurdu. Buğda və arpadan zəkat yetişəndən sonra alınır, üzüm üçün isə qora dövründə müəyyənləşdirilirdi.
Zəkat əl-fitrə – ildə bir dəfə, orucluq ayının başa çatması münasibətilə varlı müsəlman ailəsinin yetkinlik yaşına çatmış hər bir üzvünə görə ödənilirdi. Fitrə məhsul və ya pulla ödənilə bilərdi. Onun qədəri 3 kq buğdaya, arpaya və ya çəltiyə, xurmaya, kişmişə, qarğıdalıya və başqa məhsullara bərabər idi.
Uşr – hər il əkinçilik, heyvandarlıq, balıqçılıq məhsullarından satış üçün nəzərdə tutulan və qiyməti 200 dirhəmdən artıq olan başqa məhsullardan natura ilə alınan onda bir vergisi idi.
Şirvanda (Bakıda) bunlardan başqa neft və duz mənbələri üzərinə də vergi qoyulmuşdu.
Zəkat – ildə bir dəfə alınırdı; bu vergi dənli bitkilər (düyü və lobyadan başqa), giləmeyvələr, daş-qaş və ev heyvanları üzərinə qoyulurdu. Buğda və arpadan zəkat yetişəndən sonra alınır, üzüm üçün isə qora dövründə müəyyənləşdirilirdi.
Zəkat əl-fitrə – ildə bir dəfə, orucluq ayının başa çatması münasibətilə varlı müsəlman ailəsinin yetkinlik yaşına çatmış hər bir üzvünə görə ödənilirdi. Fitrə məhsul və ya pulla ödənilə bilərdi. Onun qədəri 3 kq buğdaya, arpaya və ya çəltiyə, xurmaya, kişmişə, qarğıdalıya və başqa məhsullara bərabər idi.
Uşr – hər il əkinçilik, heyvandarlıq, balıqçılıq məhsullarından satış üçün nəzərdə tutulan və qiyməti 200 dirhəmdən artıq olan başqa məhsullardan natura ilə alınan onda bir vergisi idi.
Şirvanda (Bakıda) bunlardan başqa neft və duz mənbələri üzərinə də vergi qoyulmuşdu.
Mə’lum olduğu kimi bütün iqtisadi fəaliyyətlərin
başlıca məqsədi və son nəticəsi gəlir əldə
etməkdir. Hər bir şəxs, müəssisə, təşkilat, şirkət və s. iqtisadi sistem
daxilində müəyyən münasibətlərə malikdir. Bu münasibətləri saxlamaq üçün hökmən
gəlir və xərclərə malik olmaq lazımdır. Hər bir şəxsin ən mühüm məqsədi isə xərcləri
üçün lazım olandan daha çox vəsait – gəlir
əldə etməkdir. Bütün iqtisadi fəaliyyətlərdə maddi maraq məhz gəlirin
artırılmasıdır. Gəlir çox olarsa istehlak da çox olar, yığım da. İstehlak
istehsalı, yığım isə investisiyanı stimullaşdırır. Yə’ni hər bir iqtisadi
prosesin əvvəli də, sonu da gəlirə bağlıdır.
Dövlət də şəxslər kimi həmişə öz gəlirini
artırmağa çalışır. Belə ki, gəlirsiz heç bir dövlət yaşaya, müdafiə oluna və
inkişaf edə bilməz.
Dövlət həmişə və hər
şeydən daha çox gəlir əldə etməyə can atır. Bu səbəbdən də dövlət gəlirlərinin
mənbələri müxtəlif və çoxsaylıdır. Bu mənbələrin bir çoxu tarixi olaraq ta qədim zamanlardan yaranıb inkişaf etsə də,
iqtisadiyyat inkişaf etdikcə yeni – yeni
gəlir mənbələri yaranmaqda və dövlət gəlirlərinin tərkibi genişlənməkdədir.
Bu baxımdan da inkişaf etməkdə olan ölkələr, ilk növbədə, onlara daha çox gəlir
gətirən və gəlirlərini artıracaq sahələri
inkişaf etdirməyə çalışır, həmin sahələrə böyuk həcmdə sərmayə ayırırlar.
İqtisadi inkişaf və artım baş verdikdə isə dövlətin gəlirləri artır, əksinə
böhranlar baş verdikdə isə dövlət gəlirlərində azalma başlayır.
Dövlətin sərvətindən
istifadəyə görə tutulan gəlirlər dövlətin sahib olduğu daşınan və daşınmaz sərvətlərin
istifadəsindən götürülən gəlirlərdir. Meşələrin oduncağının satışından və ya
istifadəsindən, balıq ovundan, çöllərdəki ovdan, həmçinin dövlət əmlakının
istifadəsindən gələn gəlirlər bu gəlirlərə aiddir. Bu gəlirləri vergi ilə
qarışıq salmaq olmaz. İndiki dövrdə bu gəlirlər, həcmcə xeyli artsada, ümumiyyətlə
götürdükdə dövlət büdcəsində çox az yer tutur. Bu payın azalmasının ən mühüm səbəblərindən
biri vergi obyektlərinin genişləndirilməsi və vergilərin ən əsas dövlət gəlirinə çevrilməsidir.
Keçid dövrünü yaşayan bir qrup ölkələr yaranmış konkret tarixi şərait
üzündən bir qayda olaraq, inkişafın başlanğıc mərhələlərində dövlət büdcəsi gəlirlərini,
daha çox vergi və rüsumları artırmaq yolu ilə qaydaya salmaq istəyirlər.
Dövlət büdcəsi gəlirləri bölməsində toplanan maliyyə vəsaitləri müxtəlif
mənbələrdən yığılır. Məhz belə gəlir mənbələrindən biri və başlıcası vergilərdir.
Biz vergi, rüsum, gömrük rüsumu və s. adı altında istər dövlət büdcəsi, istərsə
də büdcədənkənar fondlara bu və ya digər ölkədə qüvvədə olan vergi, rüsum baradəki
normativ aktlara əsasən və həmin qanunverici aktlarda qoyulan hədlərə, səviyyəyə
uyğun tutulan məcburi ödəmələri başa düşürük. Bundan əlavə nəzərə almalıyıq ki,
hüquqi və fiziki şəxslər tərəfindən vergi və dövlət maliyyə rüsumları adlanan vəsaitlərin
toplanma mənbəyidir.
Vergiyə verilən tə’rifin doğru və dolğun
olmasından ötrü, tə’rif bir neçə vacib və zəruri cəhətləri: vergilərin tutulma
məsrəfləri; onların tutulma xarakteri və icra etdiyi funksiyaları ehtiva etməlidir.
Vergilər dövlətin öz
funksiyalarını icra etməsindən ötrü zəruri olan, bu ölkənin qanunvericiliyinin
tabeliyində olan fiziki və hüquqi şəxslərdən dövlət və yerli hakimiyyət
orqanları tərəfindən məcburi qaydada tutulan vəsaitlərdir.
Vergi problemində məzmun və forma cəhətləri nəzər
– diqqəti cəlb edir. O cümlədən,
verginin məzmunu, mahiyyətinə müdaxilə edəndə aşkar olunur ki, vergiödəyənlərin
hamısı tərəfindən gəlirlərindən asılı olmadan məcburi surətdə vergi ödəmə
aktının baş verməsinin vacibliyi faktı real həqiqətdir. Bilirik ki, istehsal
edilmiş məhsullara və yerinə yetirilən müxtəlif növlü xidmətlərdən tutulan
vergilər büdcə gəlirlərini tə’min edən ən başlıca mənbə olmaqla bərabər bir
sıra funksiuaları yerinə yetirir. Görünür, vergilər üçün ən vacib, birinci, əsas
funksiya büdcə gəlirlərini tə’min etmək funksiyasını yerinə yetirməkdir. Ən
ağır, çətin, lakin daha çox əhəmiyyət kəsb edən vəzifə budur, çünki burada söhbət
büdcə gəlirlərənin 80 – 90% - ni tə’min
etməkdən gedir. Buradakı mürəkkəbliyi, ağırlığı bir daha xatırlatmaq yerinə düşər
ki, axı, hələ bu gün də müəssisə və təşkilatlardan əhalinin sosial müdafiəsi
üçün əmək haqqı fondunun 35% - i məşğulluq fondunda, əmək haqqı fondunun 2% -
i əlillərin sosial müdafiəsinə, mənfəətin 1% - i icbari ödənilir. Əlavə edək
ki, hazırda respublikamızda büdcədən maliyyələşdirilən təşkilatlar üzrə əmək
haqqı fondu müavinətlərlə bir yerdə 1,6 trilyon manatdan çoxdur. Bir cəhətə də
toxunaq. Məsələ burasındadır ki, dövlətin iqtisadi vəzifələri ilə maliyyə
mexanizmi arasında qarşılıqlı əlaqə var, o cümlədən, əgər dövlət əhalinin
rifahı, sosial vəziyyəti ilə məşğul olursa, necə deyərlər, əhalinin qayğısına
qalmaq funksiyasını yerinə yetirirsə, onda istər – istəməz vergilər məsələsi
obyektiv hal kimi ortaya çıxır. Bu mə’nada vergilər ölkə iqtisadiyyatında
maliyyə tənzimlənməsinin ən mühüm və səmərəli mexanizmi, aləti kimi təzahür
etmiş olur. Mərkəzləşdirilmiş pul fondu kassası, müəssisələrin və vətəndaşların
mənfəət və gəlirlərindən, ayrı – ayrı malların dəyərindən, müxtəlif fəaliyyət
növlərindən, təbii ehtiyatlardən istifadədən, əmlakdan alınan məhsulun, görülən
işin, yerinə yetirilən xidmətin dəyər artımından əldə olunan, toplanan vergilər
hesabına formalaşır.
Комментариев нет:
Отправить комментарий