Müasir ergi sisteminin yaranma tarixi elə də qədim
olmayan Azərbaycan Respublikasının vergi
sisteminə nəzər salaq.
Azərbaycan
Respublikasının vergi sistemi müstəqilliyimiz elan edildikdən sonra,1991 ci
ilin sonu 1992 ci ilin əvvəllərində təşəkkül tapmağa başlamışdır.
Bu təşəkkül
prosesini 3 mərhələyə ayırmaq olar:
1991-1992ci illəri əhatə edən 1 ci mərhələdə əsasən gəlirlərə və xərclərə
qoyu-lan vergilər haqqında qanunlar qəbul edilmişdir.1991 ci ilin dekabrında
“Əlavə də-yər vergisi” və ”Aksizlər”haqqında,1992 ci ilin iyununda “Hüquqi şəxslərin
mən-fəətindən və gəlirlərin ayrı-ayrı növlərindən vergilər” və “Fiziki şəxslərdən
gəlir vergisi” haqqında,1992 ci ilin ortalarından başlayaraq respublikanın müstəqil ver-gi xidməti
orqanı formalaşmağa başladı.
1993-1996 ci illəri əhatə edən ikinci mərhələdə bazar iqtisdiyyatının tələblərinə
uyğun olaraq bir sıra yeni vergi növləri haqqına qanunlar qəbul edilmiş,onların
normativ-hüquqi bazası yaradılmışdır.Başqa sözlə 1993 ci ilin fevralında
“Torpaq vergisi”,1995 ci ilin martında “Əmlak vergisi” və “Mədən vergisi”,1996
cı ilin de-kabrında “Dövlət yol fonduna vergilər” haqqında qanunlar qəbul
edilmiş,vergi qa-nunlarının tədbiqi ilə bağlı təlimatlar,əsasnamələr işlənib
hazırlanmışdır.
1996-cı ilin sonu 2000-ci il də daxil olmaqla son dövrü əhatə edən 2 ci
mərhə-lədə cəmiyyətdə və iqtisadiyyatda baş verən keyfiyyət dəyişikliklərindən
asılı ola-raq əvvəlki mərhələdə qəbuı edilmişqanunların təkmilləşdirilməsi
istiqamətində iş-lər aparılmış,müvafiq vergi qanunlarında dəyişikliklər və düzəlişlər
edilmiş,Resp-publika Prezidenti 1999 cu ilin yanvarında bilavasitə vergi
orqanlarına da aidiyyatı olan “Dövlət nəzarəti sisteminin təkmilləşdirilməsi və
sahibkarlığın inkişafı sahə-sində süni maneələrin aradan qaldırılması haqqında”
fərmanı imzalanmışdı. Bu mərhələnin yekunu kimi 2000 ci ilin iyulunda “Vergi Məcəlləsi”nin
qəbul edilməsini göstərmək olar.
Hazırkı
dövrdə Azərbaycan Respublikasının vergi sistemi ölkənin təsərrüfat mexanizminin
fəaliyyətini təmin edir,dövlətin təxirəsalınmaz ehtiyaclarını maliyyələşdirməyə
imkan verir,büdcə kəsirinin artımının qarşısını alır,ümumiyyətlə bazar
iqtisadiyyatına keçidin bütün tələblərinə cavab verir.
Müasir şəraitdə respublikanın bazar
iqtisadiyyatının tələblərinə əsaslanan vergi sisteminin əsas vəzifələri
aşağıdakılardır:
-gəlirlərin büdcəyə tam və
vaxtında səfərdər edilməsini təmin etmək,əks halda
dövlətin sosial-iqtisadi siyasətinin həyata
keçirilməsi qeyri-mümkün olar;
-əhalinin müxtəlif təbəqələrinin
gəlirlərinin yenidən bölüşdürülməsi və formalaşması xüsusiyyətlərini nəzərə
almaqla istehsal və istehlakın həm xalq təsərrüfatı,
həm də onun ayrı-ayrı sahələri üzrə tənzimlənməsi
üçün şəraitin yaradılmasi.
Azərbaycanın müasir vergi
sistemi yaradılarkən bir sıra çətinliklərlə üzləşmişdir.Əvvəla o,əsasən fiziki
şəxsləri əhatə edən vergi münasibətlərinin zəif inkişafı şəraitində
formalaşmışdı.İkincisi,təsərrüfat subyektlərinin vergilərə heç də müsbət
olmayan münasibəti ciddi uçot ə nəzarəti tələb edirdi.Üçüncüsü,ölkədə dəqiq
vergi siyasəti işlənib hazırlanmamışdı.Dördüncüsü,ölkədə vergitutma sahəsində
elmi məktəb,təcrübə demək olar ki, yox dərəcəsində idi.
Lakin zaman keçdikcə bu çətinliklər
tədricən aradan qaldırılmış,ölkənin vergi sisteminin təkmilləşdirilməsi,onun
inkişaf etmiş ölkələrin ergi sisteminə uygunlaşdırılması istiqamətində əhəmiyyətli
işlər görülmüşdür.
Azərbaycan Respublikasının
müasir vergi sisteminə aşagıdakı xarakterik əla-mətlər xasdır:
ayrı-ayrı qanunvericilik
aktlarına deyil,hüququi əsasa arxalanır,yəni məcmu ictimai məhsulun bir hissəsinin
yenidən bölüşdürülməsi ilə bağlı bütün maliyə münasibətlərini əhatə edir;
-vergi ödənişlərinə ergi
orqanları tərəfindən vahid nəzarət həyata keçirilir;
-vergi ödəyicilərinin
ayrı-ayrı kateqoriyalari arasında vergi yükünün ədalətlə bölüşdürülməsini təmin
edir;
-xarici ölkələrin təcrübəsinin
nəzərə alınması beynəlxalq inteqrasiya proses -lərinə qoşulmağa imkan verir;
-Azərbaycan Respublikasının
vergi sistemi digər ölkələrin vergi təcrübəsində işlənib hazırlanmış prinsiplər
nəzərə alınmaqla vergitutmanın klassik prinsipləri əsasında formalaşmışdır;
Azərbaycan Respublikasının Vergi Məcəlləsinə əsasən
ölkənin vergi sisteminin əsasında aşagıdakı prinsiplər durur:
-vergilər haqqında
qanunvericilik ergitutmanın ümumi,bərabər və ədalətli olmasına əsaslanmalıdır;
-vergilər iqtisadi cəhətdən əsaslandırılmalıdır;
-heç bir şəxs əldə etdiyi mənfəətdən(gəlirdən)
eyni növ vergini bir dəfədən artıq ödəməyə məcbur edilə bilməz;
-vergilər
siyasi,ideoloji,etnik,konfessional və vergi ödəyiciləri arasında mövcud olan
digər xüsusiyyətlər əsas götürülməklə müəyyən edilə bilməz və diskriminasiya
xarakteri daşıya bilməz;
-mülkiyyət formasından və ya
fiziki şəxslərin vətəndaşlıgından və ya kapitalın yerindən asılı olaraq vergilərin
müxtəlif dərəcələrinin müəyyən edilməsi qadağandır;
-Azərbaycan Respublikasının vergiləri yalnız Vergi Məcəlləsi ilə müəyyən
edilir,onların dəyişdirilməsi və ya ləğv edilməsi Vergi Məcəlləsinə dəyişiklik
edilməsi ilə həyata keçirilir;
Heç bir şəxsin üzərinə Vergi Məcəlləsi
ilə müəyyən edilən vergilərin xüsusiyyət -lərinə malik və Vergi Məcəlləsi ilə
müəyyən edilməyən,yaxud Vergi Məcəlləsi ilə müəyyən edilən qaydalardan fərqli
olaraq müəyyən edilən vergilər ödəmək vəzifəsi qoyula bilməz;
Azərbaycan Respublikasında
aşağıdakı ergilər müəyyən edilir və ödənilir:
-Dövlət vergiləri
-Muxtar respublika vergiləri
-Yerli vergilər(bələdiyyə
vergiləri)
Dövlət vergiləri dedikdə,Vergi Məcəlləsi ilə
müəyyən edilən və Azərbaycan Respublikasının bütün ərazisində ödənilməli olan
vergilər nəzərdə tutulur.
Muxtar respublika vergiləri dedikdə,Naxçıvan
Muxtar Respublikasının Vergi Məcəlləsinə
uyğun olaraq Naxçıvan Muxtar Respublikasının qanunları ilə müəyyən edilən və
Naxçıvan Muxtar Respublikasında ödənilən vergilər nəzərdə tutulur.
Yerli vergilər(bələdiyyə vergiləri) dedikdə,Vergi
Məcəlləsində və müvafiq qanunla müəyyən edilən,bələdiyyələrin qərarlarına əsasən
tədbiq edilən və bələdiyyələrin ərazilərində ödənilən vergilər nəzərdə tutulur.
Azərbaycan respublikasının Vergi Məcəlləsinə
əsasən xüsusi vergi rejimi tədbiq edilə bilər.Xüsusi vergi rejimi dedikdə,müəyyən
dövr ərzində vergilərin hesablanması və ödənilməsinin xüsusi qaydası nəzərdə
tutulur.
Dövlət vergilərinə
aşağıdakılar aiddir:
-Fiziki şəxslərin gəlir
vergisi
-Hüquqi şəxslərin mənfəət
vergisi
-Əlavə Dəyər Vergisi
-Aksiz vergisi
-Hüquqi şəxslərin əmlak
vergidsi
-Hüquqi şəxslərin torpaq
vergisi
-Yol vergisi
-Mədən vergisi
-Sadələşdirilmiş vergi
Muxtar Respublika vergilərinə Naxçıvan Muxtar Respublikasında tutulan və
yuxarıda sadalanan dövlət vergiləri aiddir(yol vergisi istisna olmaqla).
Yerli vergilər
aşağıdakılardır:
-Fiziki şəxslərin torpaq
vergisi
-Fiziki şəxslərin əmlak
vergisi
-Yerli əhəmiyyətli tikinti
materialları üzrə mədən vergisi
-Bələdiyyə mülkiyyətində olan
müəssə və təşkilatların mənfəət vergisi
Azərbaycan Respublikasının vergi sisteminin əsas xüsusiyyətlərindən biri
ayrı-ayrı ergilərin xüsusi çəkilərinin inkişaf etmiş ölkələrin analoji
strukturundan fərqli olmasıdır.
Azərbaycan
Respublikasında büdcəyə vergi daxilolmalarının tərkibində gəlir vergisinin
payının inkişaf etmiş ölkələrlə müqayisədə az olmasının bir neçə səbəbi
vardır.Bunlardan birincisi Azərbaycan Respublikasında əməkhaqqı səviyyəsinin həmin ölkələrlə müqayisədə qat-qat aşağı
olması,ikincisi isə yüksək gəlirli şəxslə-rin öz gəlirlərini vergidən
yayındırması ilə əlaqədardır.
Vergi
sistemini xarakterizə edən göstəricilərdən biri də vergi yüküdür.Vergi yükünü həm
vergi daxilolmalarının ümumi daxili məhsula nisbəti,həm də cəmi da-xilolmaların
ümumi daxili məhsula nisbəti kimi təyin edə bilərik.
Qeyd
etmək lazımdır ki,vergi yükü göstəricisinin səviyyəsinin aşagı olmasının əsas səbəblərindən
biri də xalq təsərrüfatının ayrı-ayrı sahələrinin vergi ödəməkdən azad edilməsidir.Məsələn,kənd
təsərrüfatı məhsulları istehsalı torpaq vergisi istisna olmaqla bütün vergilərdən
azad edilib,lakin bu sahədə istehsal olunan məhsulun həcmi ümumi daxili məhsulun
tərkibinə daxil edilib.
Azərbaycan
Respublikasının dövlət vergi xidməti Vergilər Nazirliyindən və bilavasitə ona
tabe olan ərazi vergi orqanlarından ibarət olan vahid mərkəzləşdiril-miş
sistemdir. Azərbaycan Respublikası Vergilər Nazirliyinin strukturuna N.M.R-nın
Vergilər Nazirliyi, Vergilər Nazirliyinin Tədris Mərkəzi,İri vergi ödəyiciləri
və xüsusi vergi rejimli müəssələr ilə iş üzrə Departament,Vergi cinayətlərinin
ibtidai araşdırılması Departamenti,Bakı şəhəri Baş Vergilər İdarəsi,Ərazi
Vergilər İdarələ-ri,Respublikanın şəhər və rayonları üzrə Vergilər idarələri və
şöbələri daxildir.
Vergilər Nazirliyi dövlət idarəetmə orqanları
sisteminə daxildir və Azərbay-can Respublikasının Prezidentinə və Hökumətinə
tabedir.Vergi xidmətinin mərkəz-ləşdirilmiş sistem kimi qurulması ölkənin bütün
ərazisində vahid vergi siyasətinin keçirilməsinə imkan verir.
Vergilər
Nazirliyi aşağı orqanların yuxarı orqanlara tabeçiliyi prinsipi ilə qu-rulmuş mərkəzləşdirilmiş
sistemdir.
Nazirlik
və ona tabe olan bütün vergi orqanları hüquqi şəxsdirlər,onların hər birinin
müstəqil xərclər smetası,bankda cari hesabı,xəbərdarlıq orqanında xəzinə
hesabı, Azərbaycan Respublikasının dövlət gerbi təsvir olunmuş möhrü,müvafiq
möhür və ştampları,VÖEN-ni vardır.
Vergilər Nazirliyinə vergi orqanları
qarşısına qoyulan tələblərin və vəzifələrin yerinə yetirilməsinə şəxsən
cavabdeh olan Nazirlik rəhbərlik edir.Onu bu vəzifəyə Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti təyin edir.Dövlət vergi xidməti orqanları şaquli
tabeçilik prinsipi əsasında fəaliyyət göstərir.Şaquli tabeçilik informasiya
mübadiləsini sürətləndirir və təlimat xarakerli qanunvericik materiallarının
vergi orqanları üzrə yayılmasını şərtləndirir.
Комментариев нет:
Отправить комментарий